احياي نوزاد

از بيش از 4 ميليون نوزادي که سالانه در ايالات متحده به دنيا مي‌آيند، نزديک به 10 براي شروع تنفس در بدو تولد به مقداري کمک نياز دارند؛ تقريبا 1 به احياي گسترده نياز پيدا مي‌کنند؛ و حدود 3/0-2/0 دچار آنسفالوپاتي هيپوکسيک- ايسکميک متوسط يا شديد مي‌شوند. مرگ‌ومير در شيرخواران مبتلا به آنسفالوپاتي هيپوکسيک- ايسکميک بين 30-6 متغير است و موربيديته قابل ملاحظه‌اي از قبيل فلج مغزي و ناتواني‌هاي طولاني‌مدت در 30-20 از افراد زنده‌مانده رخ مي‌دهد. برنامه احياي نوزادان (NRP) که در سال 1987 به منظور شناسايي نوزادان در معرض خطر احيا و ارايه احياي باکيفيت به آن‌ها آغاز شد، در سال‌هاي 2006 و 2010 تحت روزآمدسازي‌هاي عمده قرار گرفت.



ادامه مطلب...
ارسال توسط جواد ساعدی (مديروبلاگ)-کارشناس فوریتهای پزشکی

 

دانلود جزوه آموزشی آشنایی با استرس و روش های مقابله با آن با فرمت PDF

 

استرس ارتباط مستقیم با جسم وروان انسان دارد و منشا بسیاری از بیماریهاست .  واکنش بدن ما نسبت به استرسها با ترشح برخی مواد شیمیائی بنام هورمونها انجام میشود وحالتی تحت عنوان جنگ و گریز ! را پدید می آورد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  اصلی ترین هورمونهائی که این حالت را بوجود می آورند عبارتند از آدرنالین و کورتیزول .اینها توسط غده های فوق کلیوی و بر اثر دریافت سیگنالهائی از هیپوتالاموس مغز ، ترشح شده و پاسخ های خاصی را در بدن بر می انگیزند.در حقیقت پاسخ دفاعی یک مرغ در حمایت از جوجه هایش و یا فرار از مقابل یک شیر درنده توسط سایر حیوانات نیز با همین هورمون ها ایجاد میشوند.

 

 

مقاله زیر که به شکل فایل PDF  ارائه شده است شامل:

استرس چیست و چه عوارضی دارد؟
علایم استرس
علایم (جسمی) استرس
علایم ذهنی استرس
علایم احساسی استرس
علایم رفتاری استرس
چگونه استرس را کنترل کنیم؟
چگونه به خود برای غلبه بر استرس کمک کنیم :
نشانه های استرس را در بدنتان بشناسید.
درمان استرس
چگونه خوابی راحت داشته باشیم ؟
چگونه در شهر فشار عصبی را به حداقل برسانیم؟
حفظ آرامش
سازش با عواملپذیرش آنچه نمی‌توانیم تغییر دهیم
شیوه زندگی سالمی را انتخاب کنید
از روش تن آرامی کمک بگیرید ………

 

جهت دانلود بر روی لینک  زیر کلیک کنید :

لینک دانلود کلیک کنید


 




ارسال توسط مديريت وبلاگ احياء

 

آشنائی با مار گزیدگی و روشهای درمان افراد مارگزیده

در حدود سه هزار نوع مار در دنیا وجود دارد که حدود ۷۰۰ نوع آن سمی است. و از میان آنها فقط ۵۰ گونه خطرناک بوده و می توانند برای انسان مشکل ساز باشند.  سالانه ۱۲۵۰۰۰ نفر بر اثر مار گزیدگی می میرند. از مارهای شناسایی شده در ایران ۴۰ گونه سمی  ،  هفت گونه نیمه سمی و ۱۳ گونه غیر سمی هستند . نوع مار گزنده ، محل گزش ، شرایط و امکانات محلی ، زمان لازم برای رساندن مصدوم به مراکز درمانی ،‌وسیله نقلیه ،‌شدت مسمومیت ،‌ تجهیزات مراکز درمانی نزدیک به محل حادثه و سایر موارد همگی متفاوت هستند . لذا ارائه یک دستورالعمل کلی و قابل اجرا در تمام موارد مار گزیدگی و برای تمام مناطق و کشورها مقدور نمی باشد .

                                  



ادامه مطلب...
ارسال توسط مديريت وبلاگ احياء

 بهترین انعام

خدمات اورژانس 115 در تمامی کشور و برای همه افراد رایگان است و کارکنان اورژانس مجاز به گرفتن هیچ وجهی حتی بصورت انعام نیستند ولی گاهی مواردی پیش میاید که ......

چند سال پیش توی پایگاه روستائی خدمت میکردم. شبی تاریک و بارانی و سرد  توی پایگاه نشسته بودیم که تلفن به صدا درامد و از ان طرف خط زنی دستپاچه و تند تند حرف میزد و کمک میخواست. گوشی را به همکارم حسن دادم تا ادرس بگیرد. سریع امبولانس رو بیرون بردیم و بعد از بستن در پایگاه به طرف محل حادثه حرکت کردیم.به محل که رسیدیم یک دختر هفت هشت ساله سراپا خیس سر جاده منتظر بود. کیف امداد رو برداشتم و دنبال دخترک به راه افتادم.  یه کوره راه باریک که اخرش یه خونه محقری بود. توی خونه یک جوان حدودا بیست ساله وسط اتاق افتاده بود و پیرزنی هم با لباسهای مندرس کنارش نشسته بود و دستهایش را ماساژ میداد. رنگ جوان رو به سیاهی بود و نفسهای خیلی سطحی و کوتاه میکشید. پشت سرم نگاه کردم که حسن تازه داشت داخل اتاق میشد. خیلی کوتاه بهش گفتم "كيف احياء" سریع گرفت که منظورم چی هست و با عجله به طرف ماشین برگشت. در حالیکه سعی میکردم با تحریک جوان را وادار به تنفس کنم از پیرزن پرسیدم چی شده؟

بیچاره چیز زیادی نمیدانست. همین قدر می دانست که پسرش وقتی به خانه امده خواب آلود بوده و بعد از ان خوابیده و بهش جواب هم نمیداده. حدس من مسمومیت با مواد مخدربود. حسن که با كيف احیا برگشت تازه من از بیمار رگ گرفته بودم. آمبوبگ را بیرون اوردم و با ماسک شروع کردم به تنفس. همکارم هم یه امپول نالوکسان کشید و با آب مقطر رقیق کرد. 0.2 میلی گرم وریدی تزریق کرد و منتظر نتیجه شدیم. تاثیری نداشت. کم کم تمام امپول را تزریق کردیم و چیزی عوض نشد. ناچار برای بیمار لوله گذاری داخل تراشه کردیم و با تنفس کمکی بیمار را به امبولانس منتقل کردیم. پیرزن هم مدام بهمان التماس میکرد که یه کاری برای پسرش بکنیم. بهش گفتم که : " مادرجان ما توی کارمان خیلی وارد هستیم و هرکاری از دستمان بر بیاید برایش میکنیمو الان هم مستقیم میبریمش بیمارستان شهر. فقط شما به یه نفر بگید که فردا صبح بیاید بیمارستان شهر. مثلا پدر یا برادرش یا عمو و دائی" پیرزن میخواست خودش با ما بیاید ولی نگران وضع دخترک بود که تنها میماند. بهش گفتم که لزومی ندارد خودش بیاید ولی فردا صبح یکی را بفرستد. توی امبولانس جوان را به ونتیلاتور وصل کردم و با پالس اکسیمتر میزان اکسیژن خون شریانی اش را اندازه گیری کردم. حدود 85% بود. اکسیژن را روی 100% گذاشتم و تعداد تنفس را به 20 افزایش دادم. فشارخون هم افت کرده بود که سعی کردم با تزریق سرم نمکی کمی اوضاع را بهتر کنم. بعد از 40 دقیقه به بیمارستان رسیدیم. بیمار تنفس داشت و فشارش هم بالا امده بود ولی کماکان خواب الود بود . بیمار را با گزارش تحویل بخش اورژانس دادیم و به طرف پایگاه حرکت کردیم. ساعت تقریبا 2 نیمه شب بود که به پایگاه رسیدیم. از دور شبحی را جلوی در پایگاه دیدیم. نزدیک تر که رسیدیم به نظر میامد که زنی زیر تاقی جلوی در پایگاه ایستاده و برای اینکه زیر باران خیس نشود کاملا به دیوار چسبیده است. وقتی ایستادیم فهمیدیم که همان پیرزن است که بقچه ای در دستش است. خدایا یعنی این پیرزن دو سه کیلومتر زیر باران پیاده برای چه کاری امده است؟ اگر میخواست از پسرش خبری بگیرد میتوانست با تلفن اینکار را بکند. گیج مانده بودیم.پیاده شدم و بعد از سلام از ش پرسیدم : مادرجان چی شده که این وقت شب تا اینجا زیر باران امدی؟ پیرزن گفت پسرم چی شد؟ خوب شد؟  گفتم خدا را شکر بهتر شده بود و توی بیمارستان هم بهوش امده بود. فعلا بستری شده و انشاءالله تا یکی دوروز دیگه مرخص میشه. به خیر گذشت. پیرزن ازمان تشکر کرد و بقچه اش را به طرفم دراز کرد و گفت: یه خورده شلغم برایتان پخته ام و اوردم تا بخورید. حسن گفت : ولی مادرجان ما مجاز نیستیم که بابت خدماتمان از کسی چیزی..... که صدایش با مشت محکمی که به پهلویش زدم برید. به پیرزن گفتم: واقعا ممنونیم. تو این هوا خیلی هوس شلغم کرده بودیم. خیلی کار خوبی کردید. بعد هم حسن را مجبور کردم با ماشین خودش پیرزن را تا خانه اش برساند. وقتی برگشت دونفری نشستیم و خوشمزه ترین غذای دنیا را باهم خوردیم. این شلغم های پخته یک انعام ساده نبود بلکه تشکری بود که از نهایت صفا و صمیمیت ان پیرزن حکایت داشت و رد کردن ان زحمت پیرزن را بی اجر میکرد.  این کار هزاران بار از کاری که ما برایش انجام داده بودیم با ارزش تر بود.چون کار ما  وظیفه بود و کار او نوعی ایثار.

 

...............دست نوشته هاي يك تكنسين...........




ارسال توسط مديريت وبلاگ احياء

  ساخت دستگاه احياي قلبي ريوي

دستگاه اتوماتيك احياي قلبي ريوي قابل حمل به همت فاطمه فولاد سرشت و جمال فرآرا محققان ايراني طراحي و ساخته شد.

 

 

به گزارش فارس ، جمال فرآرا گفت: اين دستگاه به صورت خودكار همانند يك  امدادگر عمل مي‌كند و در صورتي كه ضربان قلبي فردي از دست برود اين دستگاه به صورت اتوماتيك ماساژ لازم را مي‌دهد و با برگشت نبض و تنفس به فرد اين دستگاه نيز به كار خود پايان مي‌دهد.

وي در خصوص اندازه اين دستگاه گفت: ابعاد اين دستگاه در حدود 35 در 45 و ارتفاع آن در حدود 17سانتي‌متر است و وزن آن نيز در حدود 5 كيلوگرم است.

اين مخترع ايراني افزود: اين دستگاه با باتري كار مي‌كند و مي تواند 30 دقيقه عمليات انجام دهد كه به طور معمول براي هر فرد تنها نياز به 10 دقيقه عمليات وجود دارد و اين دستگاه با هر بار شارژ قابل استفاده براي احياي 3 نفر است.

وي با اشاره به مشكلاتي كه تنفس دهان به دهان دارد، گفت: استفاده از اين دستگاه اين مشكلات را برطرف كرده و تنفس مصنوعي را به صورت اتوماتيك به فرد بيمار مي‌دهد و بر روي اين دستگاه سنسورهايي نصب شده كه ميزان رطوبت و گاز CO2 بازدم بيمار را اندازه‌گيري مي‌كند.

فرآرا گفت: اين دستگاه ، فشار خون بيمار را نيز اندازه مي‌گيرد و براي ماساژ قلبي نيز بر اساس جنسيت و سن افراد تنظيم مي‌شود. 




ارسال توسط جواد ساعدی (مديروبلاگ)-کارشناس فوریتهای پزشکی

 

تشنج و نارسايي کليه از عوارض مصرف خودسرانه ترامادول است.

 

خبرگزاري آريا- تشنج، نارسايي کليه، بيهوشي و مرگ از عوارض ناشي از سوء مصرف و خودسرانه داروي ترامادول است . 
به گزارش آريا به نقل ازروابط عمومي وزارت بهداشت،عضو مرکز تحقيقات سم شناسي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه  اين دارو اخيراً ، اشتباهاً مورد استفاده در موارد جنسي قرار گرفته و به عنوان داروي تاخير دهنده در انزال مورد استفاده قرار مي گيردخاطر نشان كرد كه اين دارو يک مسکن شبه ترياکي است و تنها با تجويز و دستور پزشک براي بيماري هاي خاص تجويز مي شود، اظهار داشت: استفاده خودسرانه از اين دارو بدون توجه به دوزهاي مصرفي موجب عوارض جسمي و همچنين وابستگي مي شود. 
رضا افشاري با اشاره به اين که سالانه بين 50 تا 180 مورد بستري ناشي از مسموميت با داروي ترامادول در اين مرکز تحقيقات سم شناسي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گزارش مي شود، افزود: توزيع داروي ترامادول بدون تجويز پزشک در داروخانه ها خلاف قانون بوده و پيگرد قانوني خواهد داشت . 
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: بر اساس قانون و سيستم کنترلي وزارت بهداشت تحويل داروي ترامادول بدون نسخه شش ماه حبس و تجويز بدون علت ترامادول شش روز حبس را به همراه خواهد داشت. 
رئيس بخش مسموميت هاي بيمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: ترامادول به واسطه خواص مسکني زياد بايد همانند داروي مورفين زير پوشش مقررات تحت کنترل قرار گيرد . 
عضو مرکز تحقيقات سم شناسي دانشگاه علوم پزشکي مشهد مسموميت با مواد غير قانوني، مسموميت با داروهاي موثر بر اعصاب مرکزي همچون خواب آورها و ضد افسردگي ها، مسموميت با دي اکسيد کربن، مواد شوينده و سم کش و حشره کش ها و مسموميت هاي طبيعي از جمله گزيدگي را از جمله شايعترين علل مسموميت هاي منجر به بستري در استان خراسان رضوي برشمرد.




ارسال توسط جواد ساعدی (مديروبلاگ)-کارشناس فوریتهای پزشکی

 شوك آنفيلاكتيك يك  اورژانس واقعي

 

 

آنافیلاکتیک یا آنافیلاکسی‌ (شوک‌ آلرژیک‌) عبارت‌ است‌ از یک‌ پاسخ‌ آلرژیک‌ شدید به‌ داروها و بسیاری‌ از مواد آلرژی‌زای‌ دیگر که‌ زندگی‌ فرد را به‌ خطر می‌اندازد. آن‌ دسته‌ از واکنش‌های‌ آلرژیکی‌ که‌ تقریباً بلافاصله‌ رخ‌ می‌دهند معمولاً شدیدتر هستند.

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط جواد ساعدی (مديروبلاگ)-کارشناس فوریتهای پزشکی

سندرم ورنيكه (نشانگان كورساكوف)

 این نشانگان نقص در حافظه نزدیک (کوتاه‌مدت) در نتیجه مصرف طولانی و زیاد الکل است و به‌ندرت در اشخاص زیر ۳۵ سال بروز می‌کند. نام‌های کلاسیک این اختلال، آنسفالوپاتی ورنیکه (نشانه‌های حاد نورولوژیک) و سندرم کورساکوف (اختلال مزمن) می‌باشند.

سندرم و رنيكه ـ كورساكوف مي‌تواند يك اختلال متابوليكي مادرزاد نادر ناشي از كاهش ميل تركيبي آنزيم ترانس كتولاز براي TPP همراه با سطح پايين‌تر ترانس كتولاز باشد. اين سندرم هنگامي كه بيمار ذخاير كافي تيامين دارد, پنهان مي‌ماند و در مصرف الكل, كمبود رژيمي يا سوء جذب, نمايان مي‌شود. بعضي از علائم مشخص عبارتند از: اختلال حركتي, فلج چشم ها, نيستاگموس, گيجي, اختلال در حافظه كوتاه مدت و از دادن حافظه.



ادامه مطلب...
ارسال توسط جواد ساعدی (مديروبلاگ)-کارشناس فوریتهای پزشکی
ارسال توسط جواد ساعدی (مديروبلاگ)-کارشناس فوریتهای پزشکی

درباره ي سندرم گيلن باره چه ميدانيد؟ 

درباره ي سندرم گيلن باره چه ميدانيد؟
سندرم گيلن باره اختلال نادري است که در نتيجه حمله  سيستم ايمني بدن به اعصاب محيطي ايجاد مي شود به دنبال اين حمله احساس ضعف در ماهيچه ها ، بي حسي ، گزگز و گاهي اوقات فلجي ديده مي شود. اين بيماران در عين هوشياري  به دليل ضعف در عضلات تنفسي ، كلاپس ريوي و عدم رفلكس گگ نياز به انتوباسيون غريب الوقوع دارند(قابل توجه همكاران محترم شاغل در 115) و بيمار در عين هوشياري اظهار ميدارد كه دارد خفه ميشود و به شما خواهد گفت كه او را انتوبه كنيد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط مديريت وبلاگ احياء
آخرین مطالب


--------------------------------------------------------------------------------